Konsten att skapa meningsfulla upplevelser

Hur kan en kopp kaffe för 20 kronor kännas som slöseri, medan en för 100 kronor kan upplevas som något värdefullt, något att rekommendera till andra? Svaret finns i den nyutgivna uppdaterade versionen av boken ”Jakten på känslan 3 – ” av ArvidAxland och Niels Kjaergard-Jensen.

Efter att både ha lyssnat på och diskuterat med Arvid för några veckor sedan blev jag inspirerad till att få reda på mer genom att läsa boken. Och jag ångrar mig inte. Den senaste veckan har jag slukat boken från pärm till pärm. Boken är lättläst och full med inspiration, exempel och idéer. Bland annat går författarna igenom 10 spelregler för att skapa meningsfulla upplevelser.

 

Boken riktar sig till alla som vill skapa helhetsupplevelser för sina kunder. Eftersom jag arbetar med mässor har jag läst boken med mäss-ögon och det mesta är applicerbart både för dig som arrangerar mässor och för dig som ställer ut. Det handlar om att skapa upplevelser som lever sig kvar i besökarnas sinnen och som berör, engagerar och skapar mening. Eller som författarna uttrycker det:

 

”Vi står mitt i en upplevelserevolution. Människors syn på vad som är viktigt i relation till företag och konsumtion håller på att förändras i grunden. Vi jagar inte längre bara prylar, kickar och statussymboler – vi söker efter mening, känslor och berättelser värda att föra vidare.”

 

Ska du bara läsa en faktabok under hösten så rekommenderar jag varmt att du läser ”Jakten på känslan 3”, du kommer inte att ångra dig.