Fairlink sammanfattar nr 5

En lägesuppdatering för dig som arbetar med mässor. Nr 5: 2020

 

Ingen gillar osäkerhet. Så vad vet vi? Vad vet vi inte? Och var lämnar det oss? Och har allt verkligen förändrats för alltid? Den här gången tänker jag försöka reda ut begreppen gällande två frågor som hela vår bransch ställer sig just nu.

  1. 1. När blir det tillåtet att arrangera mässor igen?
  2. 2. Vilken vilja finns hos utställare och besökare för att komma till mässorna?

 

Ta hand om dig. Forza Mässor – tillsammans fixar vi det här. 

 

Mikael Jansson/CEO Fairlink

 

V I   S Ä T T E R   V Ä R D E   P Å   M Ä S S O R

www.fairlink.se

 

Skicka gärna sammanfattningen till dina kollegor eller andra som du tror är intresserade av att läsa den. Sammanfattningarna kommer att ges ut med jämn oregelbundenhet.

 

Klicka här (maila mig om du ej fått sammanfattningen och vill ha den i fortsättningen)

mikael.jansson@fairlink.se

 

____________________________________________________________________________________________________

 

 

Fråga 1: När blir det tillåtet att arrangera mässor igen?

 

I Europa har man börjat tillåta mässor både i Tyskland, Danmark och Norge – under förutsättning att man följer givna restriktioner. Nyckeln är att myndigheterna beslutat att  inte likställa mässor med övriga större möten utan istället jämföra med köpcentra, något vi även propagerar för i Sverige även om det fortfarande inte finns några besked. Några exempel:

 

Svenska Dagbladet. Läs här.

Meetings International. Läs här.

Eventeffect. Läs här.

Dagens Opinion. Läs här.

SES. Läs här.

 

Plus i en mängd delningar i sociala medier. Sprid gärna argumenteringen vidare i alla kanaler som du har. Tillsammans har vi möjlighet att göra skillnad och få tydliga förutsättningar och riktlinjer.

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Fråga 2: Vilken vilja finns hos utställare och besökare för att komma till mässorna?

 

En kris skapar alltid både hot och möjligheter. Vi lever just nu i en tid som kräver omprövning av gamla teser och sökande efter nya lösningar. Vi måste lyssna med ambitionen att förstå. Så vad vet vi och var måste vi gissa?

 

Om vi börjar med att titta på vad vi vet, så vet vi att:

  1. 1. Det kommer att bli ett ekonomiskt dåligt år för alla som är inblandade i att arrangera mässor eller hjälpa utställare att ställa ut.
  2. 2. Många av de som ställer ut och besöker mässor har det tufft ekonomiskt, men är också desperata efter nya affärer.
  3. 3. Det kommer att kraftigt variera hur olika länder öppnar upp för mässor.
  4. 4. Många arrangörer väljer att tillfälligtvis försöka att genomföra digitala varianter av sina mässor.
  5. 5. Vi har framför oss en period med fulltecknade mässkalendrar och många nya krockar.

 

Några av de områden där vi idag måste gissa är:

  1. 1. Kommer vi att kunna lämna pandemin helt bakom oss genom att det tas fram ett effektivt vaccin, eller måste vi lära oss att kontinuerligt hantera en potentiell smittorisk?
  2. 2. Kommer den fysiska distanseringen att bli det nya normala?
  3. 3. Kommer det internationella resandet komma tillbaka till tidigare nivåer och i så fall när?
  4. 4. Hur många av de digitala mötesplatserna som nu tas fram kommer att överleva även efter krisen?
  5. 5. Hur kommer framtidens anläggningar och montrar se ut?

 

I slutändan beror besökares och utställares vilja att komma tillbaka på om man upplever det som säkert att vistas på mässan och om man bedömer det som ekonomiskt lönsamt att deltaga.

____________________________________________________________________________________________________

 

Fråga 2a: Säkert att deltaga på mässor

 

I en undersökning som amerikanska Exhibitor Magazine nyligen genomfört bland sina läsare frågade man bland annat om vilka långsiktiga förändringar som Covid-19 kommer att innebära för mässorna. Många av svaren hade en direkt relation till vilka format som upplevs som säkra framöver. (75%) Fler virtuella/hybrid events, (64%) Färre deltagare, (55%) Färre event, (53%) Fler mindre och regionala events, (45%) Bredare gångar, (44%) Temperaturkontroller vid inpasseringen, (32%) Mindre (storleksmässigt) anläggningar, (29%) Inga stora samlingar/keynotes, (25%) Fler Roadshows.

 

Säkerhetsfrågan kommer att vara viktig framöver och handlar framförallt om hur mässorna arbetar med fysisk distansering i lokalerna, hygienåtgärder, metoder för att skydda och virusupptäcka smitta hos deltagare och inte minst kommunikation. Utställare måste känna sig säkra både för sin egen personal och för att ta dit sina kunder och besökarna måste våga komma (och få för sitt företag).

 

Har du missat det tidigare så ladda hem UFI:s ramverk för att skapa säkra mötesmiljöer. Ladda hem här.

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Fråga 2b: Lönsamt att deltaga på mässor

 

Vad som avgör utställarnas lönsamhet är vilka besökargrupper som kommer till mässorna, hur många som kommer, samt på vilka olika sätt som utställarna kan delta.

 

Vilka mässor kommer att återhämta sig först?

Här är i princip alla överens om att det nationella/regionala mässorna återhämtar sig först och de internationella kommer det att ta längre tid för.

 

Kommer mässformaten att förändras?

Då menar jag bortsett från det som krävs för att virussäkra anläggningarna. Jag är övertygad om att de helt digitala mässorna är en tillfällig lösning. Vilket jag även har stöd från i Exhibitor Magazines undersökning där man fick frågan om hur man upplever virtuella event jämfört med fysiska: (59%) Virtuella event är ok men inte lika bra som fysiska, (19% Virtuella event är mycket sämre än fysiska, (16%) Fysiska och virtuella event är lika bra, (1%) Virtuella event är bättre än fysiska och (5%) Vet ej. Många saknar styrkan från det fysiska mötet. Se till exempel hur företaget Engcon hittat sin egen lösning

 

När det väl öppnas upp igen kommer det nya normala därför att vara att fysiska mässor implementerar element av teknik i sina evenemang. Det kan handla om allt ifrån förinspelade utbildningsspår till livesända allmänna sessioner eller digitala rundabordssamtal. Istället för att tävla med det fysiska mötet kommer det digitala att samverka och bilda en ny helhet. Kalla det hybridevenemang eller fygitala mötesplatser.

 

Kommer besökarna?

Här är det mycket som påverkar. Antal flyglinjer och flygpriser samt reserestriktioner från myndigheter och egna företag, är bara några exempel. Den viktigaste faktorn är dock människors mentalitet och förtroende. Vi har i huvudsak levt i ett lockdown-tillstånd i över två månader. I snitt tar det 30 dagar att skapa en ny vana, så rädslan för resor och stora folkmassor har etablerats hos många. Det kommer att krävas en återhämtningsperiod innan företag och människor känner sig trygga att återvända till mässorna igen.

 

Kommer utställarna?

Svaret är Ja, men med allra största säkerhet kommer det att ske en gradvis återhämtning. I Exhibitor Magazines undersökning frågade man om hur deras kommande mässbudgetar kommer att se ut när det blir dags att ställa ut igen på mässor som flyttats. 43% sa att de skulle vara likvärdiga mot innan, 39% att de skulle minskas och 17% att man inte kommer att deltaga. 1% svarade att man skulle öka investeringarna.

 

Kommer utställarna att ha självförtroende och förmåga att använda mässorna?

Att ställa ut på mässor i ett postcorona-samhälle kommer att skilja sig åt mot hur det brukade vara. Monterutformning, personalens agerande och hur man utnyttjar de nya digitala möjligheterna är bara några exempel. Här behöver utställare både utbildas och inspireras.

 

____________________________________________________________________________________________________

 

Vad hela vår bransch vill

 

  1. 1. Tydliga förutsättningar och riktlinjer
    Att myndigheterna agerar i enlighet med våra grannländer och omdefinierar mässor likt köpcenter. Naturligtvis med de anpassningar som behöver göras.
  2. 2. Ett snabbt beslut
    Vår bransch är lamslagen och nu behöver vi ett snabbt beslut avseende när myndigheterna bedömer det som rimligt att öppna upp för mässor igen. En tidsgräns som självfallet kan komma att förändras beroende på pandemins utveckling. Att avvakta med beslut tills efter sommaren innebär att höstens mässor påverkas och att de svenska mässorna riskerar att bli utkonkurrerade av sina nordiska och europeiska grannar.

____________________________________________________________________________________________________

 

Den svenska mötesvärlden är fortfarande stängd

 

I en undersökning genomförd av det brittiska företaget SmartXpo har 200 personer verksamma inom eventindustrin (UK, USA and UAE) tillfrågats om vilka som är deras största utmaningar just nu. Så här svarade man:

  1. 1. Att hitta nya datum för event som måste flyttas.
  2. 2. Att förvandla fysiska event till digitala event.
  3. 3. Hur kunna virussäkra och genomföra fysiska event inom gällande restriktioner.

 

Och det stämmer väl med vad som händer även i Sverige just nu.

 

Exempel på svenska mässor som hittills påverkats, men det finns många fler. (dubbelkolla alltid datum, förändringar kan ske snabbt).

 

Några nyheter på listan är: Elmia Lantbruk, Bokmässan, Scanautomatic, Processteknik, Nordic Food Industry, Load up North, Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair.

 

Advanced Engineering (Flyttad från 25-26/3-2020 till 2-3/9-2020)

Allt för Sjön (Avbruten)

Bilsport Performance & Custom Motor Show (Flyttad från 10-13/4-2020 till påsken 2021)

Bokmässan (24-7/9-2020 ställs om till en digital version)

Comic Con Göteborg (Flyttad)

Dreamhack Summer (Flyttad från 12-14/6-2020 till 2021)

Eco Life Scandinavia och Nordic Organic Food Fair (11-12/11-2020 flyttas till 17-18/11- 2021)

Elmia Lantbruk (Flyttad från 21-23/10-2020 ej angivit ny tid ännu)

Elmia Lastbil (Flyttad från 19-22/8-2020 till 2-5/6 2021)

Elmia Produktionsmässor (Flyttad från 12-15/5-2020 till 10-13/5-2022)

En öl & whiskymässa (Flyttad från 3-4/20-2020 till 30-31/10-2020)

Entreprenad Live Göteborg (Flyttad från 3-5/9-2020 till 20-22/5-2021)

Euro Mine Expo (Flyttad från 9-11/6-2020 till 1-3/6-2021)

GastroNord (Flyttad från 31-2/4-2020 till 20-22/10-2020)

Hjultorget (Inställd)

Kommek (19-20/8-2020 ställs om till en digital version)

Köpa Hus Utomlands (Flyttad från 21-22/3-2020 till 19-20/9-2020)

Linköping Beer Expo (Flyttad från 21/3-2020 till 12/9-2020)

LLB Expo (Flyttad från 5-7/5-2020 till 16-18/11-2020)

Load up North (Flyttad från 27-29/8-2020 till 26-28/8-2021)

Lounge Expo (Flyttad från 31-2/4-2020 till 20-22/10-2020)

Mötesplatsen M (Framflyttad)

Nolia Trädgård (Inställd)

Nordbygg (Flyttad från 29-2/10-2020 till 20-23/4 2021)

Nordic Food Industry (6-8/10 – 2020 flyttas till 4-6/10 – 2021)

Nordic Profile Fair (Flyttad från 12-13/8-2020 till 19-21/1-2021)

Nordiska Trädgårdar (Inställd)

Nyköpings Bomässa (Inställd)

Processteknik (6-8/10 – 2020 flyttas till 4-6/10 – 2021)

SEE (Flyttad från 5-7/5-2020 till 4-5/11-2020)

Scanautomatic (6-8/10 – 2020 flyttas till 4-6/10 – 2021)

SeniorEvent Eskilstuna (Framflyttad)

SeniorEvent Kalmar (Framflyttad)

Seniormässan Skövde (15/10-2020 – inställd)

SeniorEvent Trollhättan (Inställd)

SeniorEvent Växjö (Framflyttad)

Seniormässan Göteborg (Framflyttad)

Seniormässan Malmö (Framflyttad)

SETT (Flyttad från 21-23/4-2020 till 16-18/9-2020)

Sportfiskemässan (Flyttad)

Stora Nolia Piteå (Flyttad från 1-5/8-2020 till 7-11/8-2021)

Swedish Game Fair (Flyttad från 21-23/5-2020 till 29-30/8-2020)

Svenska Cykelmässan (Flyttad från 20-22/3-2020 till Inget nytt datum satt ännu)

Svenska Maskinmässan (Flyttad från 4-6/6-2020 till 1-3/10-2020)

Träffpunkt Idrott (Flyttad från 17-19/3-2020 till 31-2/9-2020)

Underhåll (Avbruten)

Ung Företagsamhet Final (Inställd)

VA-mässan (Flyttad från 22-24/9-2020 till 27-29/4 2021)

Vitalis (Flyttad från 5-7/5-2020 till 25-27/8-2020)

VÄV2020 (Flyttad från 24-26/9-2020 till 23-25/9-2021)

Wapnö Öl & Whiskymässa (Inställd)

 

____________________________________________________________________________________________________

SINNENAS MÖTESPLATS

Jag såg det på en mässa. Upptäckte, noterade, testade, hörde, rörde, smakade, luktade, klämde, kände, förstod, gillade och köpte.

____________________________________________________________________________________________________