Den 5:e juni firas ”Global Exhibitions Day” över hela världen. Dagen är ett initiativ från den internationella mässorganisationen UFI som vill visa på mässornas betydelse. Fairlink är UFIs officiella representant för GED i Sverige. 2017 presenterade Fairlink och de största svenska mässorna en gemensam kartläggning som beräknade vad besökarna på de svenska mässorna spenderar under besöket på mat, boende, shopping etc. Kartläggningen pekade på att de totala turistekonomiska effekterna i Sverige uppgår till cirka 9 miljarder kronor per år. Pengar som i sin tur både bidrar till nyanställningar och skatteintäkter.
”-De fysiska mötesplatserna är oerhört viktiga för att driva utvecklingen framåt i de flesta branscher. När människor, kunskap och idéer möts formas framtiden. Den digitala utvecklingen har dessutom ökat människors behov av att även träffas öga-mot-öga. Utan mässor och kongresser skulle Sverige vara ett betydligt fattigare land, både kunskaps och affärsmässigt.”, säger Mikael Jansson, VD på Fairlink.
UFI – THE GLOBAL ASSOCIATION OF THE EXHIBITION INDUSTRY
UFI är en branschorganisation för mässarrangörer och anläggningsägare över hela världen. Totalt har man 725 medlemmar från 85 olika länder som tillsammans har cirka 50 000 anställda.